W dniu 12 października 2019 r wykładem prof. Krzysztofa Chełmińskiego Od OMJ do IMO-zadania olimpijskie z geometrii rozpoczynamy jedenasty już rok szkolny na MiNi Akademii Matematykiw Warszawie.
Zapraszamy serdecznie wszystkich starych i nowych uczestników.
Harmonogram zajęć znajduje się poniżej oraz na załączonym plakacie.
Zajęcia odbywają się w wybrane soboty według następującego planu:
14.00-15.00 wykład
15.00-15.15 przerwa na ciastko i rekreację
15.15-16.45 warsztaty
Wszystkie zajęcia są oczywiście bezpłatne. Na warsztaty, z powodu ograniczonej liczby miejsc, obowiązują zapisy.
Zapisy na warsztaty według poziomu zaawansowania : grupa a: poziom poczatkujący klasy VIII-I LO aż do grupa d: poziom zaawansowany: maturzyści.
Od drugich zajęć rozpoczniemy też konkurs " Liga MiNi Akademii Matematyki", w czasie którego uczestnicy w sali komputerowej rozwiązują zadania związane z poprzednimi zajęciami MiNI Akademii Matematyki. Regulamin Ligii wkrótce.
Konkursy Ligii przed zajęciami godz. 13.00-13.50
Zapraszamy: wykład sobota 12 października 2019 godz. 14.00 sala 107 w Gmachu Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych PW, ul. Koszykowa 75 (Teren Centralny Politechniki Warszawskiej))
Tematyka zajęć MiNI Akademii Matematyki do końca roku 2019
12.10.2019 Krzysztof Chełmiński „Od OMJ do IMO-zadania olimpijskie z geometrii” godz. 14.00
Zadania olimpijskie z geometrii są z reguły niestandardowe i dlatego trudno je klasyfikować i oceniać ich stopień trudności. Rozwiązanie takiego typu zadania najczęściej nie polega na zastosowaniu zaawansowanej wiedzy. Z reguły wystarcza nieco rozszerzona wiedza szkolna. Trudność znalezienia rozwiązania jest zwykle związana z nieszablonowym pomysłem. Na wykładzie i ćwiczeniach będziemy się starali pokazywać i uczyć znajdować te najważniejsze elementy składające się na rozwiązanie zadania olimpijskiego. Zamierzamy analizować zadania wykorzystane w zawodach matematycznych o bardzo różnym stopniu trudności. Zaczniemy od Olimpiady Matematycznej Juniorów a skończymy na zadaniach z Międzynarodowej Olimpiady Matematycznej.
26.10.2019 Michał Zwierzyński „Domino w matematyce" godz. 14.00
Matematycy już od XVI wieku "bawią się dominem". Układają kostki domina jedna za drugą w ten sposób, że jeżeli przewróci się kostka o numerze 'n', to przewróci się kostka o numerze 'n+1'. Zatem, by przewrócić wszystkie kostki (może być ich nawet nieskończenie wiele!), wystarczy móc przewrócić pierwszą. Właśnie sparafrazowaliśmy Zasadę Indukcji Matematycznej, która ma zastosowanie w wielu działach matematyki (i nie tylko!). Na zajęciach przedstawimy wiele interesujących problemów związanych z indukcją - na przykład w bardzo prosty sposób pokażemy, że da się obejść n-wymiarową kostkę (zwaną również hipersześcianem) w taki sposób, by znaleźć się w każdym wierzchołku dokładnie raz i wrócić do punktu wyjścia (chodzimy tylko i wyłącznie po krawędziach tego hipersześcianu).
16.11.2019 Paweł Rzążewski „Od zagadki z trzema domkami do projektowania układów scalonych” godz. 14.00
Graf nazywamy planarnym, jeśli można go narysować na płaszczyźnie bez przecięć krawędzi. W trakcie wykładu opowiemy o tym, jaką strukturę mają grafy planarne i jakie mogą mieć zastosowania. Zastanowimy się też, jak można wizualizować grafy, które nie są planarne.
7.12.2019 Żaneta Trębska, Skupmy się na tym, co istotne! - Zastosowanie w matematyce i w życiu codziennym relacji równoważności. godz. 14.00
Uczniowie poznają własności relacji równoważności i różne jej przykłady: między innymi relacje przystawania i podobieństwa figur na płaszczyźnie, przystawania modulo-p dla liczb całkowitych. Omówiony zostanie podział zbioru na klasy abstrakcji związane z relacją równoważności. Jako ilustracja będzie podany podział zbioru na klasy obiektów
charakteryzujących się pewną wspólną cechą.